Playa Estrella

2014-01-08

Efter ett mycket trevligt nyårsfirande med familjen Gundersen och deras vän Frank drog vi iväg redan kl 10.30 på nyårsdagen mot Bocas del Drago och stranden Playa Estrella endast 8 sjömil bort.

Stranden är känd för dess många sjöstjärnor (Estrella betyder stjärna) och det sitter skyltar lite överallt med uppmaningen att man inte skall ta upp dem ur vattnet.

Barnen fick leka på stranden emedan de vuxna utforskade ölkvaliteten.

Playa Estrella är populärt och redan till lunch, arbetsfria dagar, brukar det vara packat med folk. Hög musik dunkas stadigt ut i syfte att överrösta bensingeneratorerna.

Dagen efter tog vi en promenad till Boca del Drago. Där åt vi lunch på restaurant Yarisnori. Stället har även wifi vilket alltid är välkommet. Vi har köpt ett sim-kort till vår Ipad och har faktiskt fått hyfsad internet just här - mycket bättre än i Bocas Town, otroligt nog.

Tredje dagen på Playa Estrella blev det spökboll i vattnet innan Pliosaurus lämnade oss. De skall lyfta upp båten i Shelter Bay för att sedan gå igenom kanalen den 20 januari. Det skall bli kul att följa deras vidare äventyr.

På söndagen lämnade vi Playa Estrella för att undersöka Saigon Bay bara 3 sjömil från Bocas Town. Väl till kvällen blåste det upp från väst och det blev riktiga jobbiga svall in i bukten. Otur för oss. Vind från väst är relativt ovanlig denna tid på året. Från alla andra håll är denna bukt väl skyddad.

På måndagen kom vi så "hem" igen till Bocas Town. På eftermiddagen tog vi jollen över till grannön Cayenero. En mysig ö med många små "hostels", caféer och restauranter. Här finns ingen biltrafik. Samtliga riktigt mysiga ställen under vår resa har ett gemensamt - inga bilar.

Vi tog en promenad på ön och stannade först till vid "Bibis". Här har de utmärkta fisk- och skaldjursrätter och, om man vill, så kan man låna/hyra sjökajaker eller surfingbrädor. Bocas del Toro har Panamas bästa surfing och vi ser folk överallt med en bräda under armen.

Efter "Bibis" hittade vi en fin strand lite längre bort på östsidan av ön innan vi vände tillbaka för att undersöka sydsidan. Vi besökte "Aqua Lounge", ett ställe byggt på pålar över vattnet. Här kan man ta en drink och sedan kasta sig hejdlöst i vattnet via gungor eller studsmatta. Coolt ställe!

Så här kommer det fortsätta nu några dagar med utforskande av omgivningarna som förberedelse innan våra nära och kära så småningom dyker upp.